Wednesday, February 24, 2010

Musim Udang Galah




Sekarang ini merupakan musim memancing udang galah di Sungai Pahang. Cuaca panas dan hujan yang kurang menyebabkan sungai mulai surut dan udang-udang galah ini mencari tempat yang sesuai seperti sepanjang Sungai Pahang di Pekan.

Minggu lepas adik saya pegi mancing atas sangkar ikan ternak, senang-senang ajer dapat 3 kilo udang galah. Minggu ni pun dia planning nak pegi lagi, ingatkan nak join skali tapi tak taulah boleh tak. Gian jugak tengok udang besor-besor.

Sebelum ni saya menjala di paya pun dapat jugak udang galah tu. Tu pun lepas banjir, ada udang sesat masuk paya. Tapi sekarang ni kalau kat Pekan memang sibuk sangatlah pasal udang galah ni. Merata-rata tepi sungai, kat jambatan ada orang mancing.

Tapi ada jugak yang tak seronoknya. Bila ada udang ada juga sang bedal, dah ada orang yang jumpa 2 3 ekor dah, tu yang takut sikit tu. Tapi memang orang cakap kalau ada udang mesti ada sang bedal tu. Suhu air yang udang suka tinggal sama juga ngan sang bedal tu. Kena hati-hatilah walaupun sang bedal Sungai Pahang ni tak pernah baham orang.

Oklah... Jom Pi Mancing...